Аутизм - це певний стан розвитку нервової системи, який впливає на спосіб сприйняття світу людини та її взаємодію з навколишнім середовищем. За останні роки у світі та в Україні зросла увага до цього питання, проте досі існує багато міфів та непорозумінь щодо проявів аутизму. У нашому блозі LEVCHYK ми даємо лише достовірну інформацію про аутизм. . У цій статті ми розглянемо як загальні, так і специфічні ознаки аутизму, щоб кожен міг краще розуміти що таке розлади спектра аутизму, та надавати підтримку дітям з аутизмом на шляху до їхнього повноцінного розвитку.
Примітка: Діагноз має ставити лише лікар. Статтю створено виключно для загального розуміння теми РСА та покращення обізнаності суспільства.
Загальні ознаки розладів аутичного спектра
Відхилення у розвитку соціалізації та комунікації
Діти з аутизмом можуть мати проблеми зі спілкуванням та встановленням контактів з іншими людьми. Наприклад, вони можуть уникати зорового контакту, не реагувати на своє ім'я або не розуміти, чого інші хочуть від них. Згідно з даними Національного центру аутизму та розладів розвитку США, більшість дітей з аутизмом мають значні труднощі у спілкуванні та взаємодії з оточенням. Приблизно 40% дітей з аутизмом не розвивають мовлення взагалі, а 25-30% мають обмежений рівень мовленнєвих навичок.
Стійкі рухові та поведінкові патерни:
Іншим характерним симптомом аутизму є стереотипні рухові та поведінкові патерни. За даними Американської академії педіатрії, близько 80% дітей з аутизмом виявляють стереотипну поведінку, таку як повторювання однотипних рухів або захоплення деякими об'єктами. Це може включати маніпулювання предметами, повторювання фраз або звуків та інші монотонні дії. Такі діти можуть також бути чутливими до змін та виявляти стрес при відхиленні від звичайного розкладу. Деякі діти можуть бути надто активними, тоді як інші навпаки дуже спокійні.
Конкретні симптоми аутизму за віковими категоріями
Ознаки РСА у дітей до 2 років
Симптоми РСА у дітей дошкільного віку (3-5 років)
У дошкільному віці дитина розвивається швидко, і для батьків важливо розрізняти нормальні етапи розвитку від можливих ознак аутизму. Ось деякі прояви , які можуть вказувати на наявність РСА у дітей віком від 3 до 5 років:
- Соціальне відсторонення итина уникає контакту з іншими дітьми, не проявляє інтересу до спільної гри або взаємодії з однолітками;
- обмежений перелік іграшок та занять: дитина може цікавитися лише певними предметами або рухатися за певними стереотипними зразками гри;
- проблеми з мовленням: затримка у мовленні або відсутність мовлення в цілому (дитина може не вживати слова для вираження потреб або емоцій);
- стійке зацікавлення у рутині: дитина може дуже статично дотримуватися розкладу дня або змін, проявляючи негативну реакцію на зміни;
- сенсорна гіперчутливість або гіпоутилізм: дитина може реагувати непропорційно на звуки, запахи або дотики, або, навпаки, не реагувати на них взагалі;
- стереотипні рухи або звички: наприклад, дитина може гойдатися, повторювати однакові рухи чи мотиви, або залишатися сфокусованою на певному предметі чи дії досить тривалий час
Пам'ятайте, що ці ознаки можуть проявлятися окремо або у поєднанні, і їхня наявність не обов'язково вказує на аутизм. Важливо провести обстеження та консультацію з лікарем або спеціалістом у розвитку дитини для точної діагностики та розробки індивідуального плану підтримки.
Ознаки РСА у школярів (6-12 років)
У шкільному віці ознаки аутизму можуть проявлятися більш очевидно через соціальні та навчальні вимоги. Ось деякі ознаки, на які варто звернути увагу у дітей віком від 6 до 12 років:
- соціальна неадаптованість: дитина може мати труднощі у встановленні та підтриманні дружби з однолітками, не розуміючи правил соціальної взаємодії;
- проблеми зі спілкуванням: дитина може мати обмежений або стереотипний набір мовленнєвих навичок, виявляти труднощі у розумінні або використанні невербальних методів спілкування;
- стійка зацікавленість у конкретних вузьких темах: школяр може бути вкрай зацікавленим в певних предметах або темах, знаходячи труднощі у розширенні своїх інтересів в інших темах.
- труднощі у регулюванні емоцій: дитина може мати труднощі з контролем емоцій, реагуючи несподівано або непропорційно на стресові ситуації;
- ритуальні або стереотипні звички: наприклад, школяр може мати стійкі ритуали або рухи, які він виконує у відповідь на стрес або збудження;
- проблеми зі сприйняттям змін: дитина може демонструвати опір або відчуття стресу перед змінами в розкладі, середовищі або рутинах.
Важливо пам'ятати, що ці ознаки можуть проявлятися у кожної дитини індивідуально, і їх наявність не завжди свідчить про аутизм. Рекомендується проведення обстеження та консультація з лікарем або спеціалістом з розвитку дитини для точної діагностики та розробки індивідуального плану підтримки.
Як висновок, ознаки РСА на всіх етапах розвитку дитини майже однакові, проте проявляються вони по-різному. Дитина росте і поведінка змінюється згідно віку, хоча загальні прояви залишаються.
Рання діагностика тапочаток індивідуальних програм підтримки можуть значно полегшити процес адаптації дитини до навколишнього середовища і сприяти її подальшому розвитку. Так, аутизм не лікується, проте вчасно діагностований аутизм допоможе дитині реалізувати її потенціал у подальшому житті